Adevarata natura a caii Yoga [Yogatattva Upanisad]

Adevarata natura a caii Yoga [Yogatattva Upanisad]
Cu scopul de a-i ajuta pe adepti
Sa avanseze pe calea Yoga
am sa-i expun aici principiile
cel ce va auzi
si isi va insusi aceasta invatatura
va fi pentru intotdeauna spalat
de murdaria oricarui pacat

2

Visnu Marele Adept
Marea fiinta Marele Ardent
ilumineaza Calea Adevarului
fiind al universului suflet

3

Intr-o zi
El  veni Demiurgul
si ii ceru lui
dupa ce l-a preaslavit
sa explice adevarata natura
a caii YOGA cea cu opt grade

4

Iar Zeul Visnu dupa ce l-a asigurat
ca va explica aceasta foarte exact
a grait dupa cum urmeaza;

5

Sufletele individuale
sant prizionere ale bucuriei si tristetii
care le afecteaza in aceasta lume ;
pentru a le elibera
de magia iluziei
trebuie sa le dam
cunoasterea lui brahman,
gratie careia individul
sa fie ferit de boala
de batranete si de moarte
si nu mai risca sa renasca

6

Aceasta cunoastere
este greu sa o capeti
dar ea este corabia
care te va purta dincolo
de fluviul renasterilor;
ea poate vi atinsa
pe o mie de cai diferite,
dar ea este Una in realitate,
suprem refugiu,
dincolo de care nimic nu exista !
Unii isi cauta calea
in practica rituala
urmand invatatura vedica
ignoranta ii face sa cada
in capcana ritualismului
Nici preotii
nici chiar zeii
nu pot descrie
Realitatea inexprimabila ;
caci cum ar putea fi cunoscuta de Sciptura
aceasta forma suprema
pe care numai sufletul o poate sti?

7

Nu! Acest brahman
datorita careia orice lucru
de la inaltu soare
pina la ulciorulcel mai umil
exista in manifestare
nu poate firevelat de Sciptura
Acela se manifesta prin el  insusi
si adevarata lui natura
exista dincolo de cuvint
in toate formele sale
atit umane cat si divine !

8

Acela nu poate fi masurat,
Acela este nemiscat ,
Acela nu poate fi murdarit
Acela nu sufera
Acela transcede realitatea,

9
Si totusi Acela suporta
efectele pacatului si ale virtutii
atunci cand ia forma
sufletului individual !
Dar oare cum e posibil
ca sufletul universal
sa ia forma
sufletului individual?

10

La inceput
Sufletul universal
Care transcede orice forma de existenta
Si a carui esenta este cunoasterea
plutea deasupra apelor
asemenea unei brize usoare
in El s-a manifestat mai intai Eu-l
radacin tuturor lucrurilor
in trei calitati se echilibrau
Lumina,Energia,Inertia ;

11

de aici luara nastere
cele cinci elemente subtile
si cele 5 elemente grosiere
care au evoluat din oul primordial ;
iar cand un asemennea asamblu este afectat
de necazurile si bucuriile existentei
ii numim jiva adica suflet individual !

Astfel ,sufletul individual
prizonier in fiecare fiinta
isi va regasi adevarata sa natura de atman
atunci cand eliberat va fi de obstacole ;

12

dorinta si mania
frica,ratacirea
senzualitatea si orgoliul,
pasiunea faptul de a te naste,
ca si faptul de a muri,

13

mizeria si durerea
lenea, foamea, setea,
rusinea si indoiala,nefericirea,
dezolarea si oroarea

14

Iti voi spune acum
cum poti elibera din lanturi sufletul
Fara practica Yoga
cum ar putea cunoasterea
sa asigure, doar ea,
eliberarea sufletului
Si invers
cum ar putea practica singura
fara fundamentul cunoasterii
sa asigure eliberarea?

15

Adeptul constient de acest lucru
daca doreste eliberarea,
se va stradui sa capete cunoasterea
si in acelasi timp sa practice Yoga
asa cum se cuvine
caci ignoranta este cauza nefericirii

16

Dimpotriva, cunoasterea arata calea eliberarii.
O dobindim exersindu-ne mai intii
in rationamentul logic,
prin el distingem
ceea ce trebuie sa fie cunoscut.

Prin rationament vom intelege
ca obiectul cunoiasterii
este acel brahman - suprem si fara seaman.

17

Evidenta ni-l arata
Zeu indivizibil si fara de pata
Fiinta,Cunostiinta,Beatitudine
trascendind cele trei momente cosmice;
creatie,conservare,disolutie
ca si orice manifestare
si orice cunoastere!

Doar atit daca ai sti ai dobindit Cunoasterea.

18

Iti voi dezvalui acum adevarata Yoga
Desi unica ea este totusi multipla
cel putin in formele practicilor sale;

19

Mantra-Yoga, Laya-Yoga,
Hatha-Yoga, Raja-Yoga,
sint forme de Yoga
pe care astfel le-am putea descrie;

20

Mantra-Yoga
consta in repetarea neincetata
12 ani la rind
a unor formule si litere- mantrice

21

vom obtineastfel treptat
stiinta si puterea
de a ne putea face mici cit un atom

22

Aceasta forma de Yoga insa
nu convine decit adeptului
slab dotat intelectual

23

Laya-Yoga
Desi in multe feluri descrise
Consta doar
in distrugerea activitatii mentale.
Mergind sau stind
Dormind sau muncind
adeptul mediteaza fara incetare
la Zeul fara de limite;
astfel el va putea distruge
activitatea mentala
Aceasta este Laya-Yoga

24

Si acum despre Hatha-Yoga
Cele opt grade ale sale
Sint infrinarile si disciplinarile
posturilor si controlul sufletului
retragerea puterii si disciplinarile,
posturile si controlul suflului,
retragerea puterii simturilor,
fixarea gindirii,
in sfirsit meditatie profunda
urmata de Enstaza finala.

25

Vom aduga la aceasta, trei grupe de peceti
si diverse contractii musculare.

26

Aceste grade si Peceti sint numeroase
dar nu toate sint obligatorii
Din cele zece infrinari de exemplu
cea mai importanta este
adtinerea de la o hrana prea bogata;

27

tot astfel cea mai importanta
din cele zece disciplinari
este cea care indruma
catre non-violenta

28

in fine din numeroase posturi
prezentate de Meastri
opzeci sint importante
insa doar patru sint necesare;

29

PERFECTIUNEA, LOTUSUL
LEUL SI PROSPERITATEA.

30

In primul rind adeptul va sa tina seama
de obstacolele ce va avea de depasit
daca doreste progresul pe calea Yogai

31

Lenea si trufia
relele purtari
practicarea magiei
dorinta de aur si femei
toate acestea nu sint
decit iluzii in aceasta lume;
adeptul constient de aceasta
se elibereaza si scapa de ele.

32

Ca sa-si controleze in mod eficace suflurile,
adeptul instruit isi va construi o coliba
cu o singura usa
si fara alta deschizatura;

33

inauntru pamintul va fi curatat
si stropit cu urina de vaca
sau suc de lamiie,
pentru ca toate insectele sa piara
tintari sau padunchi

34

va fi maturat pamintul in fiecare zi
si taniie va fi arsa aici
coliba nu trebuie sa fie
nici prea inalta nici prea joasa;

35

Adeptulva intinde pe jos
un covor; o piele de antilopa
sau un strat de iarba ;
aici se va eseza el in pozitia Lotusului
si se va stradui sa-si controleze sufluriile.

36
Tinundu-si corpul drept
adeptul va preamari mai intii
cu miinile impreunate
divinitatea aleasa
apoi cu degetul cel mare al mini drepte
isi va bloca nara dreapta
care este orificiul canalului Pingala
si va trage usor aer
pe nara stinga

  • orificiul canalului Ida

37

isi va retine atunci suflul
cit va putea mai mult
apoi il va da afara treptat , usor
pe nara dreapta

38

Dupa aceea va inspira din nou
pe nara stinga
conducind aerul pina in burta
care se va umple treptat;
va sta astfel cit mai mult posibil
apoi va da afara aerul pe nara dreapta
incet , fara graba.

39

Va proceda astfel
inspirind pe o nara
expirind pe cealalta
alternativ si mereu
retinundu-si suflul
cit va putea mai mult

40

Pentru a masura ritmul respirator
vom utiliza ca unitate
timpul necesar unui om
sa-si maseze rotund genunchiul
apoi sa pocneasca din degete.

41

Inspiratia pe nara stinga
va dura 16 masuri
retinerea suflului
64 masuri

42

In sfirsit expiratia pe nara dreapta
32 masuri
Tot astfel inversind succesiunea respiratiei pe nari
Vom proceda in felul acesta
de patru ori pe zi.

43

dimineata , la prinz  seara , la miezul noptii
incercind de fiecare data
cel putin de 80 ori retinerea suflului.

44

Dupa numai 3 luni
cele doua canale Ida si Pingala
vor fi pe deplin purificate
si aceasta va fi vizibil
in insasi constitutia adeptului;

45

va deveni subtil , luminos,
focul digestieiva arde mai tare
si va pierde din greutate.

46

Adeptul care practica astfel
cu intelepciune, se va abtine
sa consume alimente piperate
renuntind chiar la sare si mustar
si in general la hrana
grea,acra,astrigenta sau acida;

47

Va evita sa manince
prea multe legume;
se va feri
de pasiuni si de femei;
nu va calatori,

48

Va evita sa faca baie dimineata
sa posteasca cind si cit nu e cazul
si se va abtine de la orice ar putea
sa declanseze excretii corporale excesive.

49

Dimpotriva o dieta cu lapte
si unt decantat
este recomandata
precum si cerealele fierte,

50

bob sau orez;
toate aceste alimente sint recunscute
ca favorabile practicii yoga

51

Urmind aceste reguli
adeptul va reusi sa-si retina suflul
cit va voi de mult;
numim aceasta Retinerea Perfecta.
Inspiratia si expiratia
vor fi atunci ca si inlaturate;
cel ce stapineste aceasta tehnica
va reusi orice
pe tarimul celor 3 lumi.

52

Cind suflul este astfel retinut
trupul va transpira din belsug
si un masaj va fi necesar.
Mai tirziu el va incepe sa tremure
atunci cind sta
in postura Lotusului.

53

Perseverind in continuare in acest tip de practica;
apare fenomenul numit ''broasca''
adeptul stind in Lotus
va zvincni si va face salturi ca o broasca

54

Apoi salturile inceteaza
dar corpul se va ridica in aer.
si tot in pozitia lotus sezind
adeptul se va deplasa prin aer neatigind pamintul!

55

Si inca vor aparea
multe alte fenomene supraomenesti
dar adeptul nu va face caz de asta
nimanui nu va spune
cum corpul sau este izbavit
de multe mizerii trupesti

56

caci somnul ii va fi de acum mai scurt
excretile corporale vor fi la minim reduse
va fi scutit de hemoragii,
de salivari.de sudori abudente,
de mirosuri neplacute si de multe altele inca;

57

Si daca va merge mai departe
in practica retinerii suflului,
va dobindi curind o forta miraculoasa
care ii va permite

58

nu numai sa colatoreasca
la bunul plac pe tot pamintul,
dar el va deveni mai puternic
decit orice creatura.

59

tigri,pantere,elefanti,
bivoli salbatici , lei
ii va putea ucide doar cu un bobirnac!

60

Si fiindca el va fi atunci
frumos ca insusi Zeul iubirii,
femeile vor fi atrase
si vor tinji dupa dragostea lui;

61

insa el se va abtine
pentru a nu-si risipi saminta.
Da, sa se fereasca de partea femeiasca;

62

daca nu-si va risipi saminta
trupul sau va pastra doar mirosuri placute.

63

In singuratatea sa
adeptul va practica constant
repetitia silabei OM,
alungind vocala;
astfel va sterge pacatele
savirsite inainte de a urma calea yogai;

64

OM inlatura Raul
si elimina obstacolele pe calea Yoga;
de aceea repetarea neincetata
a silabei sacre
este o practica eficenta
pentru cel ce urmeaza calea Yoaga.

65

Se continua apoi cu ''Ulcioarul''
exercitiu pentru controlul suflurilor
adeptul se va stradui sa uneasca
cuplul inspiratie-expiratie
cu cel al gindirii si inteligentei
ca si suflet individual-suflet universal
inlaturind opozitia dintre ele.

66

Pentru a reusi iata ce trebuie sa faca ;
va practica Retinerea suflului
asa cum a fost ea descrisa
dar numai timp de o patrime
din durata sa;

67

daca doreste Retinerea Perfecta
o va face pe zi o singura data
la rasaritul sau la apusul soarelui.

68

Cit priveste al 5-lea gradal Yogai
care consta in retragerea
puterii simturiilor si actiunilor
pentru a distruge orice dorinta
Adeptul practicii Hatha-Yoga il va realiza

69

Si acum al 6-lea grad
si anume; fixarea gindirii
sau concetrarea atentiei
asupra unui obiect unic.

70

Oricare ar fi viziunea
pe care ochii sai o vor vedea ,
adeptul va trebui sa o recunoasca
ca fiind propriul sau suflet;
oricare ar fi sunetul
pe care urechile sale il va auzi
adeptul va trebui sa o recunoasca
ca fiind propriul sau suflet;

71

oricare ar fi mireasma
pe care narile sale o vor percepe
adeptul va trebui sa o recunoasca
ca fiind propriul sau suflet;
oricare ar fi gustul
pe care limba sa il va simti
adeptul va trebui sa o recunoasca
ca fiind propriul sau suflet;

72

oricare ar fi atingerea
pe care pielea sa o va simti
adeptul va trebui sa o recunoasca
ca fiind propriul sau suflet;
astfel el va fixa asupra sufletului sau
atentia facultatilor senzoriale.

73

Un astfel de efort va fi facut
in fiecare zi timp de trei ore
cu insistenta si mereu perfect treaz
atunci adeptul cu siguranta va vedea
cum se nasc puteri paranormale in gindirea sa

74

va auzi departe, va vedea departe
va srabate distantele instantaneu
va dobindi perfectiunea limbajului
si va putea sa ia orice forma
dupa ce va putea sa se faca invizibil
daca doreste acesasta;
numai cu ajutorul urinei si noroiului
va putea preschimba in AUR
arama sau orice alt metal,

75

adeptul va putea chiar
daca va persista in practicarea
fixarii gindirii
sa obtina putrera miraculoasa
de a calatori in timp si spatiu

76

totusi, adeptul
a carui inteligenta este indreptata
spre realizarea completa pe calea Yoga
va consirera aceste puteri exceptionale
obstacole spre drumul
care duce la Realizare;

77

el nu va cauta cu tot dinadinsul aceste puteri
iar cind el va avea,
nu-si va face din ele un titlu de glorie
daca se vrea un adevarat Maistru de Yoga

78

Dimpotriva
pentru a-si tine in secret puterile
se va purta in lume
ca si cum ar fi om de rind
sarac cu duhul sau chiar surdo-mut

79

Neofitii intr-adevar
pun tot felul de intrebari
si daca adeptul ar voi sa le raspunda
ar pierde din vedere propria sa actiune
aceea de a progresa pe calea Yogai
fara a se preocupa de lumea de afara

80

El trebuie sa insiste zi si noapte
in controlul suflurilor
asa cum il invata guru;
astfel va dobindi stapinirea.

81

O astfel de etapa nu poate fi
cu usurinta depasita,
vointa nu este suficenta,
cu atit mai putin vorbaria!
ea nu va fi depasita
decit printr-un efort constant
indreptat spre realizarea in Yoga.

82

Urmeaza apoi Paricaya
datorita acestei practici suflul
se asociaza  cu Focul Fundamentului
apoi este condus de adept
pina in Susumma
suflul si ocul patrund aici
dupa ce a luat forma si functia
Energiei incolocite.

83

tot aici patrunde
si spiritul adeptului
care de acum inainte va urma
aceasta cale majora
Paricaya se realizeaza efectiv
atunci cind spiritul si suflul
intra impreuna in Susuna.

84

Cele cinci elemente sint, Pamintul,
Apa, Focul, Aerul si Eterul;
in raport cu aceasta
exista o Fixare a Gindirii
indreptata asupra celor cinci zei
Brahman, Visnu, Rudra,
Isvara, Sadasiva,
care de aceea se numeste,,Cvintupla Fixare''
Iata in ce consta aceasta;

85

In corpul adeptului
partea dintre talpa piciorului si genunchi
este asociata elementului Pamint;
Pamintul este patrat,
si de culoare galbena;
el este simbolizat
prin silaba LAM;
adeptul va face sa intre suflul
in partea din corp care tine de Pamint.
in asociere cu silaba Lam;

86

atunci el mediteaza asupra lui Brahman,
Zeul de culoarea aurului
cu patru fete si patru brate,
retinindu-si suflul
de cinci ori cite 24 de masuri
prin acest procedeu adeptul va stapini elementul Pamint
si se va proteja de moarte pe pamint

87

In corpul adeptului
partea cuprinsa intre genunchi si anus
este asociata elementului Apa;
Apa are forma unei semiluni,
si este de culoare alba;
simbolul sau este silaba VAM,
adeptul face sa intre suflul
in partea din corp ce tine de Apa,
in asociere cu sunetul VAM;

88

Va medita atunci asupra lui Visnu
Narayana, Zeul cu patru brate,
care poarta o diadema de cristal
si un vesmint de matase alba,
in timp ce-si va retine suflul
de cinci ori cite 24 de masuri;

89

astfel va fi spalat de pacatele sale;
apa nu mai prezinta pentru el pericol
si el se protejeaza de moarte de apa.

90

In corpul adeptului
partea cuprinsa intre anus si inima
este asociata elementului Foc;
Focul are forma de triunghi,
este de culoarea rosie
si simbolul sau este silaba RAM

91

adeptul va face sa patrunda suflul
in partea din corp ce tine de Foc
in asociere cu sunetul RAM
92

va medita atunci asupra lui Rudra
Zeul cu trei ochii,
care indeplineste orice rugaciune,
stralucitor ca Soarele rasarind;

93

meditind asupra acestui zeu harnic
al carui cap este acoperit de cenusa,
adeptul isi va retine suflul
de cinci ori cite 24 masuri;

94

prin acest procedeu adeptul
va fi totdeauna ferit de foc;
corpul aruncat in jar,
nu va fi consumat.

95

In corpul adeptului
partea cuprinsa intre inima si sprincene
este asociata elementului AER;
Aerul are forma hexagonala ,
este de culoare neagra
si simbolul sau este silaba yam;

96

adeptul va face sa patrunda suflul
in partea din corp ce tine de Aer,
in asociere cu sunetul YAM;

97

va medtita apoi asupra lui Isvara
omniscientul , omniprezentul,
retinindu-si suflul
de cinci ori cite 24 de masuri,

98

prin acest procedeu, adeptul
obtine posibilitatea de a se misca in spatiu
la fel de liber ca aerul ;
aerul nu mai prezinta
pentru el nici un pericol.

99

In corpul adeptului
partea cuprinsa intre  sprincene
si virful capului
este asociata elementului Eter
Eterul este in forma de cerc
are culoare albastruie,
iar simbolul sau este silaba HAM;

100

adeptul va face sa patrunda
suflul in partea corpului ce tine de Eter
in asociere cu sunetul HAM;
el va medita apoi
asupra lui Siva.
Zeul maiestatii, protectorul
care are aparenta unei picaturi-de-luna
si seamana cu insusi Eterul;

101

va medita apoi asupra lui Sadasiva
de culoarea cristalului limpede,
cu crestetul impodobit de o semiluna;
asupra zeului cu cinci capete .
si fiecare fata avind cite tri ochi;
asupra zeului cu zece brate
incarcate de arme si impodobite cu giuvaeruri;

102

asupra zeului al carui corp
este pe jumatate al lui Uma
asupra Zeului care indeplineste rugaciunile,
da, asupra lui Shiva,
cauza prima a Universului
adeptul va medita tinindu-si si suflul;

103

astfel va obtine el puterea
de a calatori in spatiul cosmic
bucurindu-se oriunde s-ar opri
de o beatitudine nesfirsita.

104

Astfel trebuie practicata
Cvintupla Fixare;
obtinem prin ea ,
un mare renume;
pentru adeptul care o practica
nu mai exista moarte
caci de-acum nimic nu-l mai poate atinge
chiar de-ar fi sa se destrame universul!

105

Urmatoarea etapa
pe calea Yoga
este meditatia profunda
care se practica retinind suflul
de 60 ori cite 24 masuri

106

meditatia se numeste cu suport
caci are ca obiect o divinitate.
Practicindu-o cistigam
tot felul de puteri miraculoase,
ca aceea de-a putea reduce corpul
la dimensiunile unui atom
cind ajunge sa practice
meditatia numita ''fara suport''
adeptul atinge in 12 zile
scopul suprem al practicii Yoga
care este Estaza finala.

107

Va fi de-acum un eliberat in viata
gratie puterii sale de a-si retine suflul
atita cit doreste
si faptului ca sufletul sau  individual
a putut sa se uneasca cu Sufletul universal

108

Va putea de acum inainte,daca doreste
sa-si abandoneze corpul pe veci sa odihneasca
in sinul supremului brahman
sau dimpotriva sa-si pastreze
integritatea corporala;

109

el poate,daca vrea sa strabata
lumile gratiie puterilor sale,
ca acea de a se deplasa
dupa bunul plac;

110

el poate numai sa vrea
sa devina zeu
si sa se bucure de placerile cerului
sau sa se transforme dupa plac
in om,animal sau ghiar geniu,
sa devina leu tigru ,elefant sau cal
sa atinga chiar starea
de Dumnezeu Suprem

111
Aceste metarfozari
nu sint decit rezultatul
unor diverse practici,
scopul ultim,totusi
acela de a atinge starea
de izolare completa

112

Si acum despre Peceti;
Contractia Maiestoasa se practica astfel,
adeptul isi aseaza piciorul sting sub sex

113

tinindu-si piciorul drept cu ambele miini
inclinind capul
pina ce barbia atinge pieptul

114

el inspira si-si retine suflul
cit poate de mult, apoi expira

115

va relua totul de la-nceput
inversind pozitia de fiecare data
piciorul tinut cu ambele miini
va fi pus pe coapsa opusa

116

Marea Perforare este
o varianta a Comtractiei Maiestoase
si consta in blocarea cu barbia la piept
a aerului aspirat
prin gestul Purtatorului
de Laturi

117

cu scopul de a umple pe de-a ntregul
cele doua canale ida si pingala
Adeptii cei mai avansati
practica cu placere Perforarea

118

In ceea ce priveste Pecetea Pasarii
aceasta consta in a intoarce
extermitatea limbii spre inapoi
pina cind ea se va situa
in fundul gitului,in spatele glotei
se practica fixind atentia
asupra punctului situat
intre cele doua sprincene.

119

Se cunoaste de asemenea
contractia asa-numita a Zburatorului
datorita careia suflul urca
prin Susumna pina in crestetul capului;

120

si se mai cunoaste
Contractia Matricei,
datorita careiaApana este impins in sus
datorita unei contractiia regiuniigenitale
realizate cu ajutorul calciilor

121

Contractia Bazei
prin care cele 2 sufluri
se indentifica cu vocala O
si cu nazalizarea ei[m]
scopul suprem al practicii Yoga

122

In ceea ce priveste Pozitia inversa
ea place adeptilor avansati
deoarece ii fereste de anumite boli
ale corpului si spiritului

123

Daca se practica in fiecare zi
focul digestiei va arde mai bine
si va trb consumata
mai multa hrana decit de obicei
in lipsa careia focul digestiei
ar consuma insusi corpul

124

cu capul in jos , cu picioarele in aer
adeptul va ramine asa cu trupul drept
timp de un minutin prima zi
doua minute in a doua zi
si tot asa marind progresiv
durata exercitiului;

125

in trei luni
ridurile si parul carunt vor dispare
si aca adeptul va practica
Pozitia inversatrei ore pe zi
el nu va mai muri niciodata

126

Exista apoi ''Pecetea Traznetului''
cine o practica capata toate puterile
si realizarea suprema se afla

127

intr-un fel la indemina lui
el cunoaste trecutul si viitorul
iar beneficiile obtinute
de cel ce practica Pecetea Pasarii
el le va dobindifara indoiala

128

O varianta este Amaroli
care consta in a bea propria urina
din care se pastreaza un sfert
cu care se stropeste trupul
in timp ce se practica Pecetea Traznetului

129

Cand adeptul a depasit
toate aceste etape fara exceptie
el poate spune ca a stapinit
in mod complet Raja-yoga

130

el este insfirsit eliberat
de impulsurile pasionale
si stie sa distinga
spectatorul de spectacol
a devenit un mare absolut
el este visnu insusi
pe drumul care duce la absolut
straluceste ca o flacara
el care este de-acum inainte
un Mare Spirit

131

Copilul apuca sinul mamei
si este fericit;
este acelasi sin care l-a hranit
intr-o viata anterioara

132

barbatul simte placere
in matrucea sotiei sale;
este aceesai matrice care l-a conceput
intr-o viata anterioara;
Cea ce a fost mama
este acum sotie,
iar sotia miine
va fi la rindu-i mama;

133

Cel cea fost tata
este astazi fiu
si fiul, miine va fi tata la rindu-i;
Astfel printr-o greseala a samsarei
oamenii sint ca apa
intr-o roata hidraulica!

134

Trei sint lumile
trei Vedele
trei impreunarile rituale
trei tonurile
trei sint focurile sacrificiului
trei calitatile naturale,
si toate aceste triade au ca fundament
cele trei fenomene ale silabei OM;

135

Cine cunoaste aceasta triada
la care trebuie adaugata
rezonanta nazala
il cunoaste pe Acela
pe care universul intreg este tesut.
Acela este Adevarul
si Realitatea Suprema

136

Tot astfel cum parfumul e la floare
untul in lapte
uleiul in susan
si aurul in minereu

137

lotusul se afla in inima
inclinat in jos
isi inalta tulpina
si are la baza un insemn
in mijlocul sau spiritl odihneste;

138

Cind spunind''OM''
adeptul pronunta vocala A,
lotusul se ridica
si este strapuns cind pronunta U,

139

Cu nazala M, OM este completa
prelungita de rezonanta
in forma de semiluna;

140

Sub aparenta verbului pur
este acolo brahman indivizibil
prin care raul este distrus;
sufletul astfel ''inhamat''la Yoga
isi atinge scopul suprem.

141

Si, dupa cum o broasca testoasa
isi retrage in ea insasi
miinile,picioarele si capul
tot astfel adeptul care si-a umflat corpul
isi retrage in el simturile,
odata cu aerul inspirat

142

Cind cele noua porti sint inchise
suflul inspirat se ridica
apoi ramine nemiscat in centrul corpului
ca flacara unei lampi

143

Atunci adeptul sta pustiu in liniste

144

va gasi certitudinea
pentru ca va cantari orice lucru
dupa masura sufletului,
si va fi scutit de rau
datorita ajutorului eficace
Daruit de Yoga.!

Adevarata natura a caii Yoga [Yogatativa Upanisad]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu