Yoga Cunoasterii si a Intelegerii

Yoga Cunoasterii si a Intelegerii
Bhagavat a spus:
1. Tu, care ai mintea unita cu mine, care practici yoga, care ai sprijinul în mine, asculta, o fiu al lui Pritha, cum ma vei cunoaste, fara îndoiala, în întregime.

2. Îti voi dezvalui, în întregime, aceasta Cunoastere împreuna cu întelegerea, pe care, aflind-o, nu mai ramine nimic altceva de cunoscut aici [ân lumea aceasta].

3. Dântre mii de oameni, cite unul doar se infrineaza pentru desavârsirea spirituala; [iar] dintre cei care se infrineaza pentru desavârsirea spirituala cite unul doar ma cunoaste cu adevarat.

4. Pamintul, Apa, Focul, Vintul, Eterul, Simtul intern, Mintea si Eul sunt cele opt parti diferite ale Naturii mele.

5. Aceasta este Natura mea inferioara; Natura mea superioara însa, sa stii, este alta; ea este, o tu cel cu bratul mare, Sinele individual (jivabhuta) care tine aceasta lume

6. Sa stii, ea este matca tuturor fiintelor; originea, ca si nimicirea întregii lumi, eu sunt.

7. Dincolo de mine nu exista altceva, o Dhananjaya; în mine sunt însailate toate, ca sirul de perle pe fir.

8. Eu sunt, o fiu al lui Kunti, gustul din apa, lumina din Soare si Luna, silaba [sfânta] OM din toate Vedele, sunetul din spatiu, ce-i omenesc în oameni.

9. Eu sunt mirosul bun al pamântului, stralucirea din foc, viata din toate fiintele, asceza din toti ascetii.

10. Saminta vesnica a tuturor fiintelor eu sunt, sa stii, o fiu al lui Pritha; eu sunt întelegerea celor care cunosc, si stralucirea celor straluciti eu sunt.

11. Si [tot] eu sunt puterea dezbarata de dorinta si patima; eu sunt în fiinte iubirea care nu calca Legea, o tu cel [puternic ca un] taur [printre] Bharata.

12. Toate starile [celor trei Tendinte], sattva, rajas si tamas, sa stii, pleaca de la mine; nu eu sunt în ele, ci ele sunt în mine.

13. Toata aceasta lume cu mintea tulburata de starile alcatuite din cele trei Tendinte nu ma recunoaste pe mine, care sunt dincolo de ele, neclintit

14. Caci este greu de trecut dincolo de aceasta iluzie (maya) divina a mea, alcatuita din Tendinte; numai cei ce vin la mine trec de aceasta iluzie

15. Nu la mine vin facatorii de rele, cu mintea tulburata, oamenii cei josnici; cu Cunoasterea smulsa de iluzie, ei tin de starea demonica

16. De patru feluri sunt facatorii de bine care mi se daruiesc, o Arjuna, tu [cel puternic ca un] taur [printre] Bharata: napastuitul, cel care nazuieste la Cunoastere, cel care nazuieste la binele lumesc si cel care poseda Cunoasterea.

17. Dântre acestia, cel care poseda Cunoasterea, în veci unit, se deosebeste [de ceilalti] printr-o daruire unica; cel care poseda Cunoasterea ma iubeste la nesfirsire, si eu îl iubesc pe el.

18. Acestia sunt de pret cu totii, însa pe cel care poseda Cunoasterea îl socotesc ca pe mine insumi; cu Sinele unit, el îmi este devotat mie [care îi sunt] conditia suprema.

19. La capatul multor renasteri, cel care poseda Cunoasterea ajunge la mine, spunindu-si: „Vasudeva este Totul”. Acest suflet mare (mahatman) este greu de gasit.

20. Cei a caror Cunoastere este smulsa de diverse pasiuni merg spre alte divinitati; urmind felurite rinduieli, îsi urmeaza natura lor propri

21. Oricare ar fi forma [divinitatilor] pe care fiecare adorator doreste sa o venereze cu credinta, eu sunt cel care pune în fiecine acea credinta neclintita.

22. Unit prin acea credinta, el urmareste imbunare a acestei [divinitati] si-si atinge dorintele; cel care i le implineste [ânsa], eu sunt.

23. Rasplata celor putini la minte nu este eterna; cei care sacrifica zeilor merg la zei, însa cei care mi se daruiesc mie, la mine vi

24. Cei fara minte ma cred [ca eu sunt] Cel Nemanifestat intrat în starea de manifestare; ei nu cunosc natura mea superioara neclintita, suprema.

25. Invaluit de iluzia produsa de magia [mea], eu nu sunt revelat tuturor; aceasta lume, cu mintea tulburata, nu ma recunoaste ca nenascut si neclintit.

26. Eu stiu, o Arjuna, fiintele care au fost, care sunt si care vor fi; pe mine însa nu ma stie nimeni.

27. Tulburarea dualitatii, nascuta din dorinta si ura, o Bharata, duce în ratacire toate fiintele [chiar] de la nasterea [lor], o tu cel care-ti distrugi dusmanii.

28. Cei cu fapte merituoase, ale caror pacate sunt terminate, eliberati de tulburarea dualitatii, mi se daruiesc cu credinta nestramutata.

29. Cei care, pentru a se elibera de batrânete si moarte, cauta sprijin în mine si se infrineaza, aceia îl cunosc pe de-a întregul pe acest Brahman, Sinele suprem, cunosc ritul în întregime.

30. Cei care ma cunosc ca esenta a fiintelor (adhibhuta), a zeilor (adhidaiva) si a sacrificiului (adhiyajna), având gândirea concentrata, ma cunosc chiar în clipa plecarii [din viata

Yoga Cunoasterii si a Intelegerii - Cartea a saptea numita

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu